Agenda

 

2017 Vrijdag 24 - Zondag 26 november, Bergeyk (N-Br.): Retraîteweekeinde "Holy Mails - Dromen als stapstenen op de geestelijke weg"
In samenwerking met Oecumenische Leefgemeenschap De Hooge Berkt
Cursusleiding: Barbara Koning
Dit bezinningsweekeinde is bedoeld voor alle dromers die de betekenis van hun dromen voor hun geloofsbeleving willen onderzoeken en dit met anderen willen uitwisselen. In onze tijd is de samenhang tussen dromen en het gaan van de geestelijke weg verloren gegaan. Dromen zijn echter te mooi om er geen acht op te slaan. Dromen  openbaren in bijzondere beeldtaal onze innerlijke wereld en kunnen betekenisvolle wenken bevatten voor ons levenspad. Soms lijken ze op een nachtelijke liefdespoëzie tussen God en onze ziel,  “…Hij geeft het zijn beminden in de slaap”. Tijdens de ontmoetingsmomenten in de cursus oefen je ontvankelijkheid voor de bijzondere wijze waarop dromen ons het Wezenlijke kunnen onthullen. De visie van Anselm Grün in zijn boek Dromen zijn géén bedrog (1998, Kok) vormt hierbij onze leidraad. Het psychisch niveau van gevoelens, emoties en het onderbewuste in dromen onderkent Grün. Maar daarnaast maakt hij duidelijk dat de droom ook een middel is waarlangs God kan spreken - als de controleur in ons eindelijk stil is wanneer we slapen. Dromen zijn dan 'Holy-mails': heilige berichten in de nacht. Dromen zijn geen wijsheid boven andere kanalen; ze zijn een instrument ernaast. Wil jij ook deze stapstenen bewandelen op je geestelijke pad?  Breng je eigen dromen mee en wees welkom in Bergeyk.

Cursusleider Dr. Barbara Koning werkte 21 jaar als onderzoeker, docent en trainer aan een wetenschappelijke theologische instelling, voor de vakken godsdienstpsychologie en persoonlijke vorming. Zij rondde de opleiding tot Droomcounselor af aan het Haden Institute in North Carolina, USA. Dit instituut richt zich op het grensgebied van Jungiaanse psychologie, dromen en Christelijke en interreligieuze spiritualiteit. Momenteel geeft zij vorm aan een centrum voor dromen en welzijn (www.dromenenwelzijn.nl). Zij is psychologe en geregistreerd als geestelijk begeleider bij de beroepsvereniging Gaandeweg en is voorzitter van de Vereniging voor de Studie van Dromen.
*Voorafgaand aan de cursus ontvangen deelnemers een korte samenvatting van kernpunten van Grün. In Nederland is dit geschrift helaas moeilijk verkrijgbaar. Duitstalige exemplaren worden in overvloed te koop aangeboden vanaf € 0.89 (tweedehands) + verzendkosten. 
*Tijdens verblijf volgen we het dagritme van getijden en zondagse viering van de Hooge Berktgemeenschap.

Data 2017:   vrijdag 24/11 17.00 uur  -  zo. 26/11 14.30 uur 
locatie: de Hooge Berkt, Bergeyk (Noord-Brabant)
prijs onder voorbehoud: € 165,-  incl. overnachtingen / voor leden van Hooge Berkt € 95,- (verblijfskosten niet van toepassing).

Aanmelding en informatie bij Centrum voor Dromen en Welzijn Lilaia, e-mail: info@dromenenwelzijn.

June 27, Kerkrade: Paper Presentation Dreams as Perky Transgressors. Four Interfaces of the Religiosity of Clients and their Dreams

Based on years of working with dreams in counselling and spiritual direction, Koning (2015) has developed a working model that identifies four possible interfaces of the religious frame of reference of a client and that person’s nightly dreams. Bringing those two types of sources of giving meaning together contributes to wholeness of the psyche. The four interfaces are prototypically labelled as ‘Content’, ‘Orientation’, ‘Application’ and ‘Process’. This model will be explained and discussed. It will be illustrated with casuistic examples. All of the interfaces demand some distinctive professional competencies and communication strategies. And in each a characteristic concern can be identified which asks for a sound methodical approach

Learning Objectives:
People who attend this presentation will
- broaden their perspective on religiosity as a multi-dimensional psychological phenomenon in it’s own right (as an organised combination of interrelated ideas, experiences and practices).
- understand four possible interfaces between religiosity of clients and their nightly dreams
- will understand why bringing two sources of meaning together (religious frame of reference on the one hand and nightly dreams on the other hand) contributes to wholeness of the psyche.

Paper Abstract:

‘Content’ deals with elements of religiosity that can come up a within a single dream; one can dream about a member of congregation, a church, or an angel. The competency asked for is the ability to explore this dream content fruitful and to not mistake the imagery as pre-defined religious knowledge. The concern is whether the content needs to be taken literally or symbolically. 

‘Orientation’ puts emphasis on the fact that certain types of religious ideation and related practices can exercise an influence on the attitude and sensibilities of the clients with respect to dreams in general. Some clients can find their dreams can be divinely inspired. If the main assumptions of the spiritual director and directee differ with respect to how they are oriented towards dreams, the complex competency involved is how to bridge these views and how to stay congruent, respectful and sensible in both directions at the same time. The concern here is that it is easily overlooked by western counsellors that dreamwork can be seen by a client as a part of prayer life (when allowing active receptivity for inner imagery to be part of the prayer praxis).
‘Application’ deals with the possibility that the interpretation given to a specific single dream can exert considerable influence on parts of the client’s religious ideas, experiences and practices. The competency involved is how to become concrete with regard to these possible consequences of a dream interpretation. The concern here is where the primary locus of authority is to be placed: in the regular religious teachings or in personal authenticity?
‘Process’ deals with the possibility that doing dreamwork over a longer period of time can bring about profound changes in the inner psychological dynamics of a client. In an essential way these long term effects and shifts within the personality of the client can be experienced as religious in their own way; like being healed, being transformed, being reconciled. The concern here is that these mystical experiences are in a way autonomous and happen independently from participation in outer religious structures. The competency involved is that the spiritual director recognizes and acknowledges and affirms this as a realm of profound religious experiencing and checks the fruits of the changes in real life situations.

May 29- June 4, Hendersonville (NC, Verenigde Staten): Workshop DREAMS AND PRAYER
Acknowledging dreams as a blessing from God, participants in this workshop will elaborate the connection between their own dreams and their own prayer practices in creative ways.
We will find inspiration in some modeling materials and explore some different types of prayer practices: with or without words, through bodily movements and more. We will take time to elaborate some elements of shared dreams into prayer-expressions.
Informatie: www.hadeninstitute.com
Aanmelding: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


May 29-June 4, Hendersonville (NC, Verenigde Staten): Workshop MANDALA MOTIFS IN DREAMS AS SIGNS OF THE SELF
In this workshop the ideas of Carl G. Jung will be presented regarding three specific types of symbols in dreams: a centre, a circle (or an element suggesting roundness)and the number four. Jung conceived of these ‘mandala motifs’ as signs of the Self and as markers of the individuation process.  Next some helpful examples and practical guidelines will be offered for working with these motifs in your own dreams. There is time for participants to share their own dreams with mandala symbolism and reflect on their possible meaning.
Informatie: www.hadeninstitute.com
Aanmelding: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.